Min kunst er skam billig – i hvert fald hvis du måler prisen op imod indsats, tidsforbrug, omkostninger og kunstnerisk kvalitet.
Hvis du er ligeglad med kvaliteten, kan du mange steder få fx fugle på stang, fade med pingviner eller små glashuse. De er billige og nemme at lave og kræver ikke de store kunstneriske eller tekniske evner.
Prisen på råglasset
Mit glas kommer fra Bullseye i USA. Prisen er ca. 10 gange højere end på vinduesglas.
Prisen skyldes bl.a. at glasset er klart og levende at se på. Desuden skal alle farver have præcis samme udvidelseskoefficient, ellers knækker glasset under opvarmning / nedkøling.
Derudover bruger jeg mange hjælpematerialer i processen, fx hjælpeglas, sandblæsningsspåner og store mængder keramisk filt til opklodsning mm.
El
Hver af mine brændinger bruger mellem 20 og 65 kWh afhængig af størrelse. Glaskunst skal brændes minimum 2 gange (smeltes sammen og formes). Jeg kan normalt kun have 3 emner i ovnen samtidig.
Jeg laver strukturer i glasset, hvilket kræver ekstra 2 til 5 brændinger. Og lange brændinger. De organiske former kræver også en ekstra brænding.
Værktøj
Der skal bruges meget værktøj. Det meste af mit værktøj og maskiner er diamantbasseret og maskinerne (fx slibemaskine, plansliber, ringsav, rundsav) er desuden vandkølede og derfor dyre.
Endelig har jeg en stor glasovn, masser af forme, et sandblæsningsskab og en kæmpe kompressor.
Spild
Bullseye-glasset kommer oftest i plader og kan ikke bruges fuldt ud. Pladerne er håndrullet og har derfor ujævne kanter, der må skæres fra. Når jeg fx skærer en rund form ud af en glasplade, er alle hjørner også spild. De organiske faconer giver endnu større spild.
Glas med strukturer er svære at lave og koster mange forsøg som må kasseres. Jeg har lavet langt over 1.000 eksperimenter og kan derfor i dag lave glasstrukturer og faconer, som ingen andre kan lave.
Tid
Det kan være en tidskrævende proces at lave glaskunst – ikke mindst slibearbejdet.
Hver brænding tager mellem 1 og 2 døgn afhængig af størrelse. Specielt nedkølingen tager tid, så der ikke fanges flydende glas mellem størknet glas, for det vil få glasset til at knække, når det flydende glas størkner og dermed trækker sig sammen.
Den lange brændingstid skyldes at glas er en meget dårlig varmeleder.
Andet
Færdig glaskunst og halvfabrikata er ikke flade som fx lærreder og kræver meget lagerplads.
Ovn, sandblæsningsskab, maskiner, råglas, forme mm kræver også meget plads.
Transport og forsendelse kræver dyr emballage.